راهنمای انتخاب کوله پشتی مناسب مدرسه

کوله پشتی یکی از مناسب‌ترین کیف‌هایی است که توسط دانش آموزان مورد استفاده قرار می‌گیرد. دلیل این امر این است که وزن کوله پشتی نسبت به سایر کیف‌ها به ستون مهره‌ای نزدیکتر است و به صورت دو طرفه حمل می‌شود. لذا بررسی ویژگی‌های یک کوله پشتی مناسب می‌تواند گام مهمی در جهت حفظ سلامتی دانش آموزان به شمار رود و بر آن شدیم تا راهنمای انتخاب کوله پشتی مناسب مدرسه را در این مقاله از دیجیگان مگ قرار دهیم

در این نوشتار با دیجیگان همراه باشید تا شما را با ویژگی کوله پشتی مناسب مدرسه آشنا نماییم.

ویژگی های کول پشتی مناسب

در زیر چند ویژگی کوله پشتی مناسب که در زمان خرید کوله پشتی باید به آن توجه کرد را ذکر می‌کنیم:

وزن مناسب

وزن مناسب کولپشتی
ویژگی های کول پشتی مناسب : وزن مناسب

یکی از مهم‌ترین ویژگی کوله پشتی وزن مناسب آن است که هنگام انتخاب و خرید کوله پشتی باید به دقت مورد توجه قرار بگیرد. یک کوله پشتی مناسب باید وزنی معادل ۱۰ درصد وزن دانش آموز یا فرد حمل کننده آن را داشته باشد. این مقدار حداکثر مقدار ممکن برای دانش آموزان دوره ابتدایی و راهنمایی است.

برای دانش آموزان دوره دبیرستان این مقدار نباید از ۱۵ درصد وزن دانش آموز بیشتر باشد. با این اوصاف وزن کوله پشتی دانش آموزان مقطع ابتدایی همراه تمامی لوازم موجود در آن باید حداکثر بین ۵/۲ تا ۳ کیلوگرم باشد و برای دانش آموزان دوره دبیرستان این مقدار حداکثر به ۷ تا ۱۰ کیلوگرم می‌رسد.

جنس کوله پشتی مناسب

انتخاب جنس کوله پشتی
راهنمای انتخاب کوله پشتی مناسب : ویژگی های کول پشتی مناسب : انتخاب جنس کوله پشتی

امروزه کوله پشتی‌های مختلف با جنس‌های متفاوت تولید و به بازار عرضه می‌شوند. اما در میان آن‌ها، آن دسته از کوله پشتی‌هایی مناسب هستند که چرمی و یا برزنتی باشند. چرا که این نوع کوله پشتی‌ها به راحتی تغییر شکل نمی‌دهند و حالت اولیه خود را حفظ می‌کنند. البته کوله پشتی با جنس برزنتی بهتر از کوله پشتی چرمی است چرا که وزن کمتری دارد و در نتیجه سبکتر است.

بند مناسب کوله پشتی

از دیگر ویژگی کوله پشتی مناسب می‌توان به بند آن اشاره کرد. بند کوله پشتی که روی شانه دانش آموز قرار می‌گیرد باید پهنایی به اندازه ۵ سانتی متر داشته باشد تا دور بازو جمع نشوند، و در عضلات بازو و یا شانه فرو نروند تا از این طریق به اعصاب این ناحیه از بدن آسیب وارد ننمایند. همچنین طول این بندها باید با یکدیگر برابر و مساوی باشد. یعنی یکی کوتاه و دیگری بلند نباشد.

بندهای کمری مناسب کوله پشتی

بندهای کمری کوله پشتی‌های مناسب، اغلب این توانایی را دارند که ۵۰ تا ۷۰ درصد وزن را از روی ستون مهره‌ای و شانه‌ها برداشته و آن را به استخوان لگن انتقال دهند تا با این کار فشار بین استخوان‌ها، عضلات و مفاصل به طرز بهتری تقسیم شود. بنابراین هنگام انتخاب و خرید کوله پشتی باید بندهای کمری آن‌ها نیز مورد توجه قرار بگیرد.

پد پشتی کوله پشتی مناسب

کوله پشتی‌ای که دارای پد پشتی است راحتی بیشتری را ایجاد می‌نماید و از احتمال آسیب رسیدن به دانش آموز توسط اشیای نوک تیزی که داخل کوله پشتی وجود دارد به میزان زیادی می‌کاهد. بنابراین یک کوله پشتی مناسب کوله پشتی‌ای است که پد پشتی خوبی داشته باشد.

نحوه صحیح حمل کوله پشتی

راهنمای انتخاب کوله پشتی مناسب : نحوه صحیح حمل کوله پشتی

یک کوله پشتی هر چند که استاندارد باشد و ویژگی یک کوله پشتی مناسب را داشته باشد، زمانی که به درستی حمل نشود مشکلاتی را برای دانش آموزان به وجود خواهد آورد. بنابراین علاوه بر دقت در انتخاب، نحوه حمل آن نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. از نکات مهم جهت حمل کوله پشتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

یک کوله پشتی حداکثر باید به میزان ۴ سانتی متر از خط کمر، خطی که در امتداد ناف است، پایین‌تر قرار بگیرد. بیشتر از این مقدار مجاز نخواهد بود و مشکلاتی را به وجود خواهد آورد.

زمانی که کوله پشتی حمل می‌شود تنه‌ی دانش آموز باید به صورت راست نگه داشته شود. کوله پشتی‌ای که خیلی سنگین است و بالاتر از این حد استاندارد قرار می‌گیرد، دانش آموز را به سمت جلو خم می‌کند و فشار بیش از اندازه‌ای را به ساق پای او وارد می‌نماید.

نحوه قرارگیری وسایل داخل کوله پشتی باید به گونه‌ای باشد که وزن آن‌ها داخل کوله پشتی تقسیم شود. یعنی طوری نباشد که یک طرف کوله پشتی سنگین و طرف دیگر سبک باشد. با این کار فشار به طور مساوی بین شانه‌ها تقسیم می‌شود و از وارد کردن بیش از اندازه فشار روی یک شانه جلوگیری می‌شود. کوله پشتی‌هایی که جیب دار هستند این امکان یعنی پخش وزن وسایل داخل کوله پشتی را بیشتر فراهم کرده و در نتیجه کوله پشتی‌های مناسب‌تری هستند.

نحوه صحیح گذاشتن و برداشتن کوله پشتی

برای این که از وارد شدن فشار و صدمه به ستون مهره‌ای جلوگیری شود، هر دو بند کوله پشتی باید روی دوش انداخته شود تا از این طریق وزن کوله پشتی به طور مساوی بر روی هر دو شانه قرار بگیرد.
چنانچه دانش آموز بخواهد کوله پشتی خود را بردارد بهترین کار این است که ابتدا آن را روی میزی که هم سطح کمر خود است قرار دهد و سپس آن را به پشت خود بلغزاند. در صورتی هم که بخواهد کوله پشتی را بلند کند بهتر است به جای خم کردن کمر زانوهای خود را خم کند. همچنین از پیچ و تاب خوردن کوله پشتی در پشت نیز باید به شدت جلوگیری شود.

لوازم سنگین‌تر داخل کوله پشتی بهتر است نزدیک ستون مهره‌ای و لوازم سبک‌تر داخل کوله پشتی بهتر است دورتر از ستون مهره‌ای قرار بگیرند.

چند نکته مهم در انتخاب کوله پشتی

  • جیب‌هایی که داخل کوله پشتی قرار گرفته‌اند باید طوری باشند که به لوازم داخل کوله پشتی اجازه جابجایی ندهند و در صورتی که وسایل داخل کوله پشتی نوسان داشته باشند این نوسان را به بدن دانش آموز منتقل ننمایند.
  • لبه بالایی کوله پشتی باید به گونه‌ای باشد که درست هم سطح شانه‌ی دانش آموز قرار بگیرد.
  • حداکثر مدت زمان برای حمل کوله پشتی نیم ساعت می‌باشد. چنانچه دانش آموز بخواهد بیش از نیم ساعت کوله پشتی خود را حمل کند باید از وزن آن بکاهد.
  • ممکن است حمل کیف‌های چرخ دار آسانتر به نظر برسد و برخی‌ها بخواهند از این نوع کیفها استفاده نمایند. اما باید به این نکته نیز دقت کرد هنگام عبور از موانع، بالا رفتن از پله‌ها و گذر از جوی‌های آب حمل این کیف‌ها سخت‌تر از سایر کیف‌ها خواهد بود.
  • هنگام حمل کوله پشتی هرگز نباید شانه‌ها گرد شوند.

عوارض استفاده از کوله پشتی‌های نامناسب و غیر استاندارد

پس از آنکه ویژگی کوله پشتی مناسب را در راهنمای انتخاب کوله پشتی مناسب معرفی کردیم، عوارض استفاده از کوله پشتی‌های نامناسب و غیر استاندارد را با هم می‌آموزیم. چنانچه جنس، شکل، وزن و طریقه حمل و نقل کوله پشتی نامناسب باشد و یا به مدت طولانی حمل شود عوارض ناگوار زیر را در پی خواهد داشت:

  • افزایش انحنای ستون مهره‌ای به خصوص در ستون مهره‌ای دانش آموزانی که از کوله پشتی‌هایی با بیش از ۱۵ درصد وزن خود استفاده می‌نمایند.
  • گردن درد و کمر درد.
  • کاهش گنجایش شش‌ها، به خصوص زمانی که دانش آموزان از کوله پشتی‌های سنگین استفاده می‌کنند.
  • افزایش گودی کمر، کشیدگی عضلات سرشانه، جلو آمدن شانه‌ها و هم سطح نبودن شانه‌ها.
  • گزگز کردن دست‌ها و بازوها زمانی که از کوله پشتی با بند باریک استفاده می‌شود.
  • فشار بیش از اندازه به رشته‌های عصبی و عروق خونی و نیز ضعف و دردهای عصبی مزمن.
  • کاهش تعادل و نیز خطر زمین خوردن در صورت استفاده از کوله پشتی‌های بسیار سنگین.
  • ناتوانی در نشستن پشت میز درس به علت درد در ناحیه کمر.

عوارض حمل کردن کوله پشتی با یک دست

عوارض حمل کردن کوله پشتی با یک دست
راهنمای انتخاب کوله پشتی مناسب : عوارض حمل کردن کوله پشتی با یک دست

لازم به ذکر است چنانچه دانش آموز بر اساس راست دست و یا چپ دست بودن کوله پشتی خود را تمام مدت با یک دست حمل نماید و یا فقط روی یک شانه خود بیاندازد ستون مهره‌ای و عضلات یک طرف بدن او تحت فشار نامناسب قرار می‌گیرد. یعنی بخش بالایی و پایینی پشت دردناک می‌شوند و عضلات شانه و گردن دچار کشیدگی می‌شوند. همچنین اگر جثه دانش آموز کوچک باشد بیشتر در معرض آسیب‌های فوق قرار خواهد گرفت. دانش آموز در این سن در حال رشد است به همین علت چنانچه از کوله پشتی‌های بسیار سنگین استفاده نماید سر و تنه خود را به سمت جلو خم می‌کند تا بتواند وزن کوله پشتی را تحمل کند.

کوله پشتی‌های تک بند نیز باعث انحراف جانبی ستون مهره‌ای از حالت طبیعی خود شده و درد گردن، شانه و کمر را به وجود می‌آورند. درضمن همانطور که از نام کوله پشتی پیداست، کوله پشتی نوعی کیف، مخصوص حمل و نقل لوازم مدرسه، دانشگاه و یا هر از چند گاهی سفر است که باید در پشت افراد قرار بگیرد. بنابراین چنانچه بنا به دلایلی این کیف به یک کیف کمری تبدیل شود و مطابق استاندارد خود مورد استفاده قرار نگیرد نه تنها دیگر کیف مناسبی محسوب نخواهد شد بلکه در دراز مدت منجر به تغییر شکل اندام مصرف کننده و نیز منجر به افزایش احتمال ابتلاء به ضایعات ستون فقرات، ناهنجاریی‌های قامتی و درد در ناحیه کمر خواهد شد. در ادامه نکاتی را در مورد ویژگی کوله پشتی مناسب ذکر می‌کنیم.

نکات مهم در خصوص انتخاب کوله پشتی مناسب

تحقیقات نشان می‌دهد بیش از ۴۰ درصد از کسانی که از کوله پشتی استفاده می‌کنند دچار کمر درد هستند. این آمار نشان می‌دهد که هنگام انتخاب و خرید کوله پشتی باید به ویژگی کوله پشتی مناسب و استاندارد توجه کرد و مطابق آن انتخاب و خرید را انجام داد. از جمله نکاتی که هنگام خرید کوله پشتی باید به آن‌ها توجه کرد به شرح زیر می‌باشد:

  • هر چند که ظاهر کوله پشتی نیز اهمیت دارد ولی هنگام انتخاب یک کوله پشتی نباید فقط به ظاهر آن توجه کرد و جنبه‌های دیگر آن را در نظر نگرفت. در رابطه با ویژگی کوله پشتی مناسب باید بدانیم که یک کوله پشتی هم باید ظاهر زیبایی داشته باشد و هم باید مطابق استانداردها تولید و طراحی شده و ارگونومیک باشد تا سلامت مصرف کننده نیز تامین شود.
  • هنگام انتخاب و خرید کوله پشتی باید جثه مصرف کننده در نظر گرفته شود و خرید مطابق آن صورت بگیرد. مثلاً هرگز نباید برای یک کودک پیش دبستانی کوله پشتی یک دانش آموز دوره راهنمایی خریداری شود.
  • چنانچه کوله پشتی به سمت پایین افت پیدا کند، شانه‌ها را به طرف جلو نگه دارد و یا این که روی شانه‌ها ردی از بندهای خود را به جا بگذارد، کوله پشتی استانداردی نخواهد بود.
  • کوله پشتی باید به گونه‌ای باشد که در هر حالت کمترین وزن را به بدن مصرف کننده وارد نماید.
  • بند کوله پشتی باید پهن باشد. کوله پشتی با بند نازک به رگ‌های عصبی و خونی آسیب وارد می‌کند و دردهای عصبی مزمن و ناراحتی‌های پوستی را به وجود می‌آورد.
  • هر دو تسمه کوله پشتی باید به شکل متقارن تنظیم شده باشند. چرا که در این صورت تعادل دانش آموز را بر هم می‌زنند. هر دو بند کوله پشتی پس از انداختن بر روی دوش باید روی سینه دانش آموز قرار بگیرد و به ناحیه زیر بغل او فشار وارد نکند.
  • کوله پشتی باید دارای تهویه مناسب باشد تا منجر به تعریق کمر نشود. این لایه از کوله پشتی باید به اندازه‌ای محکم باشد که از فرو رفتن اجسام نوک تیز همچون نوک قیچی به بدن دانش آموز جلوگیری کند.
  • بند کوله پشتی نباید تنگ باشد. چنانچه بند کوله پشتی تنگ باشد جلوی جریان خون را می‌گیرد و از این طریق آسیب‌های زیادی را متوجه دانش آموز می‌کند.
  • بهتر است که داخل آن محفظه بندی شده باشد . چرا که در این صورت کتاب‌ها، دفتر‌ها و سایر لوازم در جای خود قرار می‌گیرند و هنگام راه رفتن و دویدن به اطراف پرت نمی‌شوند.
  • بهتر است که بند آن قابل تنظیم باشد تا هر دانش آموز متناسب با جثه و هیکل خود آن را تنظیم نماید. همچنین دیگر ویژگی کوله پشتی استاندارد آن است که علاوه بر بندهای سر شانه دارای یک بند کمری باشد تا قسمت پایینی کوله پشتی را روی بدن ثابت نگه داشته و وزن آن را روی تمام سطح پشت دانش آموز توزیع نماید و از لق زدن آن جلوگیری کند.
  • بهتر است هنگام خرید، کوله پشتی‌ای انتخاب شود که با دوام بوده و قابل شست و شو باشد و بشود به راحتی آن را در تشت شست و یا داخل ماشین لباسشویی انداخت.

ناهنجاری‌های قامتی درصورت استفاده از کوله پشتی غیر استاندارد

چنانچه دانش آموزان بر اثر استفاده نادرست از کوله پشتی و یا بر اثر استفاده از کوله پشتی‌های غیر استاندارد دچار ناهنجاری‌های قامتی شدند بهترین کار مراجعه به پزشک متخصص و مشورت با آن‌هاست. این پزشکان با تجویز برخی از تمرینات ورزشی به درمان این نوع از ناهنجاری‌ها کمک می‌نمایند. تغذیه مناسب، یادگیری اصول صحیح راه رفتن و نشستن و ورزش از مراحل اولیه درمان محسوب می‌شوند. البته بهتر است از پیش آمدن ناهنجاری‌های قامتی جلوگیری کرد تا از درمان آن بی‌نیاز شد. چرا که ناهنجاری‌های قامتی در صورت وقوع به مرور زمان و تحت انجام برخی از اصول و شیوه‌ها قابل درمان هستند و به یک باره رفع و یا درمان نمی‌شوند.

چنانچه کودکان و دانش آموزان کم سن و سال از کوله پشتی استفاده می‌نمایند بهتر است قبل از استفاده توسط والدین خود اصول استفاده‌ی درست از کوله پشتی‌ها را بیاموزند تا دچار مشکلات عصبی و ناهنجاری‌های قامتی نشوند. والدین باید به فرزندان خود بیاموزند که هنگام استفاده از کوله پشتی نباید آن را روی یک شانه بیندازند و یا آن را با دست حمل کنند. همچنین باید به آن‌ها گوشزد نمایند که سنگین کردن بیش از اندازه کوله پشتی منجر به چه ناهنجاری‌ها و آسیب‌هایی می‌شود تا فرزندان با آگاهی کامل از نحوه استفاده از کوله پشتی از آن‌ها استفاده کنند.

فرض کنید فرزند شما در مقطع ابتدایی تحصیل می‌کند و وزنی حدود ۴۵ کیلوگرم دارد. همچنین جثه او بسیار ریز است و قد کوتاهی دارد. در این صورت کوله پشتی او باید:

  • اندازه کوچکی داشته باشد. به طوری که اندازه آن بزرگتر از عرض شانه کودک شما نباشد.
  • بندهای آن از پنبه پر شده باشد.
  • بندهای آن قابل تنظیم باشد و روی سینه قرار بگیرد.
  • ظاهری مناسب داشته باشد.
  • چون وزن کودک شما ۴۵ کیلوگرم است و بیان شد کوله پشتی‌ای مناسب است که وزنی حدود ۱۰ درصد وزن بدن دانش آموز را داشته باشد البته برای کودکان مقطع ابتدایی، بنابراین وزن کوله پشتی باید حدود ۵/۴ کیلو گرم باشد.
  • هنگامی که کودک شما آن را روی دوش خود می‌اندازد به سمت پایین افت پیدا نکند.
  • از پشت منحنی داشته باشد. این مورد درست مثل استفاده از صندلی‌های انحنادار است و دقیقاً همان تاثیر را روی بدن فرزند شما می‌گذارد. از طرفی با انتخاب این نوع کوله پشتی‌ها بین کوله پشتی و پشت فرزند شما فضای کوچکی به وجود می‌آید که اجازه می‌دهد هوا جریان داشته باشد.
  • هنگام استفاده از آن کودک شما به علت سبکی کوله پشتی و جنس مناسب آن احساس راحتی نماید. کوله پشتی‌ای که از جنس برزنتی یا چرم باشد از لحاظ جنس، بهترین نوع کوله پشتی محسوب می‌شود. چرا که کوله پشتی‌های برزنتی و یا چرمی به مرور زمان تغییر شکل نمی‌دهند. در میان کوله پشتی برزنتی و کوله پشتی چرمی، کوله پشتی برزنتی به‌علت سبکی بهتر است.

 

منبع: ویکی پدیا فارسی

       اقتصاد آنلاین

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.